Tänä viikonloppuna meillä on Manun kanssa paljon harrastusmenoja. Eilen oli tokon viimeinen kerta ja loppukoe, joka pyrittiin tekemään niin kuin oikea tokokoe paitsi, että meillä ei ollut hyppyä kokeessa vaan nouto. Saatiin ihan arvostelukin ja tässä meidän tulokset:

Luoksepäästävyys: erittäin hyvä (Manu nousi ylös, mutta oli rauhallinen)

Paikkamakuu: hyvä (Manu meni maahan ja nousi ylös, joten jouduin antamaan uuden käskyn maahan. Sen jälkeen homma sujui Manun osalta hyvin. Menin kerran palkkaamaan Manun viereen, koska pari koiraa lähti liikenteeseen ja toinen tuli haistelemaan Manun viereistä koiraa - olin siis Manun luona varmuuden vuoksi.)

Seuraaminen: erittäin hyvä ja tarvitsee vielä harjoitusta (Alkuun ei seuraamisesta tullut mitään, kun meidät käsketiin kohtaan, jossa tyttökoira oli pyöritellyt pyllyään - hajut kiinnosti siis enemmän. Sitten kun vaihdettiin paikkaa, oli seuraaminen oikein hyvää. Seuraaminen tehtiin ilman hihnaa.)

Liikkeestä maahanmeno: erittäin hyvä ja tarvitsee vielä harjoitusta. (Manu seurasi ihan hyvin ja meni heti käskystä maahan ja oli hienosti paikallaan siihen asti, kunnes annoin istu käskyn)

Luoksetulo: erittäin hyvä, hyvä ja tarvitsee vielä harjoitusta. (Alkuun minä töppäsin, kun lähdin kävelemään pois ja sanoin samalla paikka. Manu meinasi lähteä perään, mutta heittäytyikin sitten maahan. Manu pysyi paikalla hyvin ja lähti laukaten mun luo, mutta sivulle tulo meni haahuiluksi ja taisi tulla useampi käsky ennen kuin Manu oli mun sivulla)

Liikkeestä seisominen: hyvä. (Annoin seuraakäskyn vasta kun lähdin liikkeelle ja Manu ei heti alkanut seuraamaan. Manu korjasi itse ilman uutta käskyä ja seisahtui hyvin käskystä. Kuulemma oli vähän tepsuttanut käskyn jälkeen eteenpäin ja siitä sitten rankaistiin.)

Nouto: ei suoristusta (Manu ei joistain syystä halunnut eilen ottaa noutokapulaa suuhunsa ollenkaan. Aiemmin se on hakenut sen ja ongelmia on ollut liian aikaisessa tiputtelussa. Manu valitisi noudon sijaan tyttökoiran hajujen haistelun eli hae-käskyn jälkeen Manu juoksi kapulan luo ja sitten pikkuhiljaa hiiviskeli sinne, missä parhaat hajut oli)

Kokonaisvaikutus: erittäin hyvä

Kouluttajan kommentit: Oikein hyvää yhteistyötä. Pientä häiriönottoa tänään, mutta kun teette töitä niin hyvältä näyttää!

Oma olo oli hieman pettynyt, kun tiesin, että parempaankin oltaisiin pystytty, mutta nyt oli tällainen kerta, joten siihen on tyytyminen. Namuja en lopussa pitänyt kädessä ollenkaan, vaan yritin tehdä niin kuin kokeissa tehtäisiin, joten sekin tietty saattoi viedä Manulta motivaatiota, vaikka todellinen syy on kyllä se, että ne hajut kiinnosti enemmän kuin taskussa olleet namit - ei voi mitään. Kouluttaja antoi ohjeeksi, että ripottelen namuja lattialle ja seurautan Manua namujen päällä - en tiedä onnistuisiko. Harjoittelimme hyppyä kokeen ulkopuolella ja sielläkin oli tämän kerran ainoa narttu käynyt harjoittelemassa ennen meitä ja sekin harjoittelu meinasi mennä haisteluksi. Minä kun olin päättänyt harjoitella hyppyä, niin sitä sitten harjoiteltiin. Kannoin estettä eri paikkoihin niin kauan, kunnes löysin paikan, missä hajut eivät vieneet meidän pientä miestä. Kun löysin sen paikan, niin harjoittelu sujui ihan hyvin ja teimme ihan kelpo hyppyjä.

Meidän tokoilu loppui nyt ainakin vähäksi aikaa. Syksyn ryhmään en aio ilmoittautua ja keväällä katsotaan jaksamisen mukaan. Hyvää tämä tokoilu on meille varmasti tehnyt, mutta tiedän, että töissä tulee olemaan kiireinen vuosi ja haluan harrastaa agilityä, joten siksi en viitsi ottaa tokotreenailusta stressiä itselleni. Me harjoitellaan tokon sijaan temppuja kotosalla.

Tänään käytiin sitten JAT:n möllikisoissa. Nämä oli siis meidän ekat agilitykisat ja tuloksena oli hylkäys. Manu on käynyt viime aikoina agilitytreeneissä hyvin kuumana eikä tilanne ollut yhtään erillainen nyt kisoissakaan. Radan reunalla Manu käyttäytyy siivosti ja rauhallisesti, mutta kun vien sen ekan esteen eteen istumaan, kierrokset nousevat sekunnissa hyvin korkealle. En meinannut saada Manua jäämään paikoilleen, joten mun täytyi aika nopeasti ottaa se mukaan mun matkaan. Tosin niin olin lähdön suunnitellutkin, koska se oli helppo. Piti juosta suoraan aita, pituus, putki ja sitten tämän suoran putken jälkeen oli putki mutkalla, mutta suuaukko oli juuri suoralla linjalla. Minä siis kipitin sen minkä jaloistani pääsin ja huutelin vain esteiden nimiä ja Manuhan meni kohti putkia hulluna. Minä olin tarpeeksi nopea (jihuu!!!!!!!!!!!!!!!), jotta ehdin mutkalla olleen putken toiseen päähän ottamaan Manut vastaan. Sitten oli heti puomi ja sen jälkeen hyppy ja toinen hyppy oli vieressä, joten Manun piti kääntyä ja mennä esteen takaa. Sekin me onnistuttiin tekemään oikein. Sitten oli taas putki ja aita suorassa linjassa. Tähän asti sujui hyvin ja nopeasti ja minä edelleen juoksin kuin viimeistä päivää, mutta ehdin ohjaamaan mielestäni oikeaan paikkaan. Tämän hypyn jälkeen nimittäin piti kääntyä vasempaan ja sitten hypätä seuraava este takaapäin kohti sitä pistettä, mistä oli edelliseen hyppyyn lähdetty ja siitä olisi sitten pitänyt jatkaa aika suoralla linjalla kohti hyppy, hyppy, muuri, hyppy -loppusuoraa. Manu kyllä kiersi esteen taakse, mutta ei sitten enää kääntynytkään kohti minua hypätäkseen, vaan kiisi kohti taustalla ollutta puomia ja siitä sitten tuli tämä hylkäys. Koska koira kävi kuumana jo koko alkuradan ja kun sitten käskytin sen pois puomilta, paloi Manulta päreet lopullisesti ja minä nähtävästi olin hyvin epäjohdonmukainen mun antamissani käskyissä, joten radan suorittamisesta harjoitusmielessä loppuun ei tullut enää mitään, vaan tuomari ystävällisesti vinkkasi, että lopeta. Niinpä minä sitten juoksin maaliin ja hyppyytin Manulla vain yhden eteen tuleen esteen.

Alku meni siis hyvin ja ihan sujuvasti, mutta sitten homma levisi käsiin. katsojat varmaan pyörittelivät päätään, kun meidän showta katsoi, mutta ei voi mitään. Manu räksyttää kun se käy kierroksilla enkä mä tietty sitä niiltä kierroksilta pois saa sillä hetkellä, mä vaan sitten yritän saada Manut menemään siihen suuntaan mihin mä haluan. Tai kai mun pitäis vain napata se syliin ja kävellä pois radalta, jos se yhtään aloittaa tuota huutamista.

Huomenna ois Laukaassa mölliagilityä kanssa, jonne olen aatellut mennä, jos vain sää taas sallii. Päästään kokeilemaan agilityä eri paikassa, mutta kuitenkin tutussa paikassa, koska agilitykisat on meidän tokokentällä. Jospa Manulla menisi tokomoodi päälle ja se malttaisi lähdössä olla paikallaan, kun tuolla kentällä muutenkin jo ollaan makoiltu  - taitaa olla toiveunta!