Tänään aloitettiin tokoilu muutaman kuukauden tauon jälkeen. Meidän ryhmässä on uusia koiria ja vähän jännitinkin, että miten Manu suhtautuu uusiin koiriin tokoympyröissä. Ryhmässä on paljon uroksia, joten vähän alussa mietitytti, että miten Manu toisiin poikiin suhtautuu. Tokoilu sujui kuitenkin hyvin ja Manu malttoi touhuta mun kanssa tosi hyvin. Alussa se vähän jutteli vierustoverilleen, mutta lopetti hyvin käskystä.

Aluksi kokeiltiin luoksepäästävyyttä. Manu malttoi istua aika hyvin paikoillaan, kun ohjaaja kävi meidän luona. Tosin kyllä se sitten nousi seisomaan, kun ohjaaja sitä kosketti, mutta häntä heilui, joten ei se ohjaajaa yhtään aristellut ja lopuksi Manu olisi antanut ohjaajalle pusun, jos olisi vain ylettänyt. Tätä me ei olla harjoiteltu ollenkaan, joten Manu käyttäytyi kyllä ihan mallikkaasti tilanteessa.

Toisena oli sitten paikalla makuu. Kerran Manu nousi istumaan, kun menin sen toiselle puolelle seisomaan, mutta muuten se pysyi hyvin paikoillaan. Kotiläksyksi tuli kuitenkin paikalla makuun harjoittelu ja juuri näin, että käyn välillä Manun eripuolilla ja palkkaan sitä maassa pysymisestä.

Sitten harjoittelimme perusasentoa. Manu on alkanut tulemaan sivulle hyppien. Sen perusasento on melko hyvä, mutta perusasentoon tulo on loikkimista, toisinsanoen namun kalastelua. Se yrittää saada namun mahdollisimman nopeasti mun kädestä. Tästä sain ohjeeksi yrittää pitää mun kättä mahdollisimman alhaalla, jotta se ei yrittäisi hyppien tavoittaa sitä. Kun toistimme tätä sivulle tuloa, alkoi hyppiminen vähentyä. Tätäkin tulee kuitenkin harjoitella kotona.

Sitten oli vielä seuraamista. Saatiin kehuja, että silloin kun Manu seuraa, niin se seuraa todella hyvin, mutta mulle annettiin kyllä paljon palautetta omasta toiminnastani. En kuulemma anna käskyjä selvästi, vaan höpötän koiralle hiljaa ja epäselvästi melkein koko ajan. Koiralle se on vain määrittelemätöntä höpinää, joten sen on vaikea toteuttaa mun toiveita. Taitaa kyllä olla totta. Tätä siis täytyy nyt harjoitella. Mun siis pitää antaa käsky selkeästi ja palkita aika pian (maks. 5 askelta), kun Manu seuraa nätisti. Palkka pitää välillä antaa myös silloin, kun annan käskyn ja Manu katsoo minuun, jotta seuraa- sanaan yhdistyisi kontakti paremmin.

Manu oli mulla välillä irti, kun harjoittelimme seuraamista eikä sillä ollut aikomustakaan lähteä mun luota minnekään. Olin kyllä tosi tyytyväinen sen käytökseen urosvoittoisessa maneesissa. Välillä leikimme tunnin aikana, jotta tokoilu ei olisi pelkästään puurtamista, Manulta kun saattaa mielenkiinto lopahtaa aika pian.

Tokoilun aloitus sujui siis hyvin ja nyt sitten täytyy yrittää harjoitella, jotta tästä edistymme.