Tänään käytiin Sisun ja Sennan kanssa lenkkeilemässä metsässä ja kivaa oli! Manu nautti tosi paljon Sisun ja Sennan seurasta, vaikka välillä koirat menivätkin omia menojaan. Varsinkin alussa Manu oli oikein innoissaan Sisusta. Mullekin lenkki maistui paremmin, kun oli juttuseuraa - yhdessä se lenkkeily taitaa olla aina kivempaaHymy.

Maanantaina kävimme agilityssä ja meidän ryhmään oli ainakin täksi kerraksi tullut pumiuros. Meillä tässä lähellä asuu yksi pumi, joka on Manua kohden kerran äristen hyökännyt. Mitään konfliktia silloin ei syntynyt, joten ei Manulla mitään huonoja kokemuksia pitäisi pumista olla, mutta niin se vain heti jäykistyi, kun se tuon koiran näki. No, minä pyrin pitämään etäisyyttä tuohon koiraan, mutta yhdessä vaiheessa sitten se pumi tuli omistajineen mun huomaamatta melko lähelle meitä ja sillon Manulla heräsi taas ärinäpuoli esille. No, mä siirryin heti syrjään ja sain Manun rauhoittumaan ja kun sitten oli meidän vuoro tehdä keinua, niin keskittymisessä ei ollut mitään ongelmia. Sen jälkeen pidin huolen, että Manulla on etäisyyttä tuohon pumiin ja aina kun oli tuon pumin vuoro tehdä esteitä, niin syötin Manulle namuja oikein urakalla siitä, että se oli nätisti. Se toimi, eikä Manulla karannut tunteet pintaan, vaikka se pumi haukkui esteitä suorittaessaan. Manu jopa rentoutui välillä makailemaan aika rentona, kun odotimme vuoroamme, joten olin tosi tyytyväinen sen käytökseen alun ärinöistä huolimatta. Pystyin jopa suorittamaan hyppysarjan niin, että Manu oli irrallaan eikä sille tullut mieleenkään haastella tuon pumin kanssa mitään, vaan se tykkäs touhuta mun kanssa ja oli tosi tarkkana minusta, joten en usko, että mulle tulee ongelmia agilityharkoissa, vaikka siellä olisikin joku uros, jota Manu jännittää.

Agilityssä harjoittelimme tosiaan keinua, joka meni kohtuullisesti. Manu ei oikein meinaa pysähtyä keskellä, mutta alun ja lopun kontakteille se pysähtyi hyvin. Tosin mulle kyllä sanottiin, että pysäytän sitä liikaa hihnalla, joten siihen tulee kiinnittää huomiota.

Sitten kokeilimme sitä hyppysarjaa ja siinä meillä ei ollut ongelmia. Manu hyppäsi hyvin kolmen esteen sarjan silloin, kun olin esteiden takana huutelemassa sekä silloin, kun ohjasin sitä juoksemalla esteiden vierellä. Kotiläksyksi tuli harjoitella eteen menoa, jotta koira irtoaisi itsekseenkin hyppimään esteitä. Katsotaan missä vaiheessa otan sen ohjelmaan. Nyt on niin kauheasti kaikkea muuta, kuten töissä hirmuista kiirettä, joten en usko, että ihan heti alan opettamaan tuollaista uutta juttua, mutta jossain vaiheessa otan sen kyllä kuvioihin mukaan.

Me ollaan tosiaan menossa lauantaina Keuruun koiranäyttelyyn ja olen taas yrittänyt itsekseni trimmailla Manua. Yritän ja yritän nyhtää siitä irti karvoja, mutta tuntuu, että ne ei lopu koskaan. Kahtena päivänä olen Manua trimmaillut ja edelleen näyttää siltä, että se on pörröisempi kuin toiset koirat, joita olen näyttelyissä nähnyt. Katotaan, jos jaksan vielä perjantaina niitä karvoja yrittää siistiä, muuten sit mennään tämän näköisenä, kun se nyt on.